Železniční doprava se neobejde bez kvalitní legované oceli

Železniční doprava se neobejde bez kvalitní legované oceli

By 0 Comment 17. 3. 2025



Byli jste se někdy podívat ve Vysokých Tatrách? Do roku 1992 patřilo toto pohoří Československé (federativní) republice a tak jsme je mohli vnímat jako součást naší rodné země. Bez ohledu na to, jak vysoké horské vrcholky tu naleznete, objevíte tu kromě tramvají prakticky všechny ostatní typy kolejové a lanové dopravy. Chcete-li vystoupat ze Starého Smokovce na Hrebienok, vyveze vás tam pozemní lanová dráha, mimochodem jediná na celém Slovensku, na Skalnaté Pleso a Lomnický štít se dostanete kabinkovou lanovkou a pro přesun mezi Tatranskou Lomnicí a Štrbským Plesem slouží elektrifikovaná železniční trať.

Vysoké Tatry

Železniční a lanová přeprava využívá ke svému provozu mimo jiné i kvalitní typy hutních polotovarů – oceli třídy 51CrV4, 1.8159. Jde o velice žádaný typ oceli, s vynikajícími vlastnostmi – odolností vůči mechanickému opotřebení a namáhání a konstrukční pevnosti. Jde o materiál s legujícími prvky křemíkem, manganem, chromem, vanadem, (fosforem, sírou a uhlíkem), s nimiž je možné tuto ocel zařadit do výrobního programu obrábění a tepelného zpracování v mnoha odvětví strojírenství a dopravního průmyslu.

železniční koleje

1.8159 materiál využívá i železniční přeprava, například je zapotřebí pro výrobu valivých ložisek, pružin a ozubených kol, bez nichž se žádný vlak neobejde. Budete-li usedat do vagónu Tatranské elektrické železnice TEŽ, anebo budete směřovat k Hrebienku a Bílikově chatě, vzpomeňte si také na výrobce hutních polotovarů, bez nichž byste se po Vysokých Tatrách museli pohybovat jen po svých, což by vám nepřinášelo potřebný komfort a možná byste jako návštěvníci tamní lokality pobyt v působivé horské atmosféře předčasně ukončili. A i kdybyste k dopravě chtěli využít osobní automobil či jiný dopravní prostředek, jako je motocykl, moped či jízdní kolo, i zde se tato kvalitní ocel vyskytuje.